Tuesday, July 05, 2011

Ziarah di Madinah

31 Mei 2011, Selasa

Pagi nie bangun n bekpes di hotel..kali nie ala2 western laa makanan yg disediakan..dah turun bawah tengok ada macam2 muffin, nugget2 terus teringat kt kakak yg masih tdo kt bilik..terus pegi naik bilik kejutkan dia tuk bekpes sama..dia dengan mamai2 basuh muka jek turun bawah..ada laa dia makan sikit2..terkejut kot kena paksa makan pagi2..hihi..

Dah siap bekpes tue kami bergerak menuju ke Makam Syuhadah berdekatan ngan Bukit apa umi lupa laa..nanti kalau ingat umi update yekk..di kawasan makam tue ada jualan macam ala-ala pasar malam..tapi kami xde beli pape, just tengok2 aje..ramai yg pegi mendaki bukit tue..tapi sebab bawak budak2 nie n keadaan agak panas masa tue..so kami just amik gambo n gerak ke tempat lain..kat makam tue ada board penerangan tulisan arab, english n BM tau..bangganyaa!!

Lepas tue kami ke Masjid Quba'..kami pegi ke tempat2 nie dengan bantuan gps n koordinat yg daddy surf dr net jek..berpusing jugak mencariknya tapi alhamdulillah jumpa juga..umi n nenek bergilir solat sunat di dalam Masjid Quba' nie n daripada yg tertulis di situ, sesiapa yg solat 2 rakaat di dalam masjid nie, pahalanya sama dengan 1 umrah..alhamdulillah dapat juga jejak di situ..

Lepas tue kami mencarik Masjid Qiblatain pulak..kebetulan waktu Zohor dah hampir..maka kami duduk menunggu waktu di situ..tempat perempuan di bahagian atas..n agak lengang masa tue..yg klakarnya bila azan dilaungkan, umi n nenek tunggu mula solat jemaah tue punya lama..ada laa sampai 20min..kitorg yg kt atas nie macam pelik biar betul ada solat jemaah ke x..n kebetulan masuk segerombolan arab2 n org msia..yg arab2 nie dah solat dulu n blah..kitorg nie konpius n terus pi solat sendiri..sangkaan kitorg xde imam kot n tadi tue dari tape aje..dah siap solat tue skalinya baru diorg start jemaah..kesabaran jek laa kitorg yg dah solat dulu nie..

Bila turun tue tanya kt daddy..katanya imam menunggu jemaah datang..tue yg lama..mana laa kami tau sebab xnampak..lepas tue misi mencarik tempat makan pulak..rata2 restoran semua tutup n bukak balik lepas asar kang..yg jumpanya Subway..atuk n nenek kata ok..so lunch laa kami di Subway..hihi..tue je laa tempat yg sempat kami ziarah di sana..xde guide yg bawak memang susah laa kann..xpe laa lain kali boleh datang lagi kann..insya-allah..

Balik ke hotel pegi solat asar di Masjid Nabawi n then jalan2 sekejap kt kedai2 area hotel tue..kami cuma beli kurma nabi n buah tin jek kt sini..sambung solat maghrib lakk dengan bawak anak2 n lepas tue jalan2 kejap kt tempat shopping tue n then nenek balik bilik sebab x sihat..Athirah ikot nenek balik n umi bawak kakak solat isyak di Masjid Nabawi..carik tempat akhirnya umi duduk sebelah seorang nenek tua nie..dia tegur umi dengan bahasa isyarat tunjuk kt hidung umi n hidung auni x sama..tergelak umi ada yg menegur begitu..then dia tanya umi Indonesia bla bla dalam arab..umi jawab laa 'Msia'..then boleh lakk nenek tue tunjuk auni n kata Msia n then tunjuk umi geleng2 bukan Msia..ehh nenek nie..kesabaran jek umi..dah laa cakap bahasa ayam n itik..masing2 x paham..blasah jek laa labu..

Balik tue atuk bawak pi carik makan kt sederet kedai..rupanya ada sederet kedai makan kt situ..kami xtau pun..beli makanan n siap beli teh tarik lagi then balik laa kami..balik bilik tue tengok Athirah syok tido n nenek lakk demam..sian nenek..dah kenyang makan tue kami pun tido laaa..

1 Jun 2011, Rabu

Bangun tue kami bekpes cam biasa di hotel..then kemas2 untuk check-out..plannya kami stay di Madinah sehingga 3 Jun..tapi disebabkan visa diberi hanya 10ari..kami kena keluar dari Saudi 2 Jun..so terpaksa laa kami balik ari nie..sedihnyaaa..dalam pukul 11.30am tue kami dah bertolak kuar dari hotel n menuju ke Doha..perjalanan balik kali nie lain dari jalan masa datang ari tue..katanya lagi dekat n kami xkan singgah tido di Riyadh lagi sebab dah tau yg kami sebenarnya xleh singgah bermalam di mana2..hihi..so perjalanan stret n just benti tuk solat, buang air n makan..on the way balik nie jalannya licin sikit x macam masa pegi tue cumanya punya jauh nk jumpa antara 1 rnr dengan 1 rnr yg lain..

Alhamdulillah kami sampai di border Arab Saudi jam 3.15am, 2 Jun tue..sian daddy yg drive non-stop dari mula bertolak sampai ke akhirnya journey nie..x banyak urusan di border Saudi..cuma di border Qatar jek atuk n nenek kena renew visa on arrival diorg di mana kena bayar qr100 seorang..setel tue kami gerak balik ke umah n sampai di umah dalam jam 5.15am..alhamdulillah..

Anak2 umi dah bangun masa tue..x dapek umi nk sambung tido daa..n daddy yg xleh tido gak tue nk pegi cuci kete Aizal..skalinya xleh start..bateri kong..sangat2 bersyukur pada Allah kerana x ditimpa kejadian tue masa perjalanan tadi n berlaku bila dah sampai umah..perghhh..kalau x memang naya kami..hihi..

Terima kasih Ya Allah atas perjalanan yg sungguh bermakna ini..terima kasih kerana kami telah menjadi salah seorang tetamu jemputan-MU..moga ada rezeki lagi untuk kami datang kembali lain kali..dan moga selepas melaksanakan umrah ini kami dapat berubah menjadi insan yg terbaik di bawah naungan-MU dan keredhaan-MU..

Selesai sudah travel log umrah umi nie..sebulan makan masa nk abiskan..hihi..pic malas nk letak laaa ekk..tengok kt fb jek laa yekkk..tataatataa