Thursday, December 29, 2011

Glyfada, Greece..

12 Dec 2011, Isnin

Kami sampai di airport Athens lebih kurang jam 3.50pm..kali nie masuk ke check yekk..hihihi..then gerak laa kami ke tempat menunggu bas tue untuk naik bas ke destinasi kami seterusnya iaitu Glyfada..tiket sama jugak sorang 5e n kali nie bas agak penuh sampai kami terpaksa berpisah..umi menjaga kakak n adik yg duduk dalam stroller jek, daddy ngan nenek nun jauh selang 5,6 langkah di depan..hihihi..dalam bas tue umi dikelilingi ngan budak2 muda n belakang umi nie dok la asepasang couple..adoiii laa sakit telinga umi dengar chup chup chup chupp x abis2..fening rasa nk muntah pulak..hahahaha..

Sikit punya lama dalam bas tue baru daddy bagi green lite suh turun..bila dah turun tue tengok keliling macam pelik..xde nampak rupa pantai pun (sebab sepatutnya hotel yg akan kami duduk nie dekat ngan pantai)..yg ada macam kilang ke apa ntah x berpenghuni..skali bila tengok map kt pondok bas tue rupanya kami dah terlepas 3 station di hadapan..hahaha..daddy dok kata patut tadi hafal ejaan tempat nk turun tue dalam tulisan greek..dia dok hafal falam bahasa english..skali bila setiap perhentian tue tulis greek, mana laa dia nk paham kann..ok laa daddy, xde marah laa walaupun terlepas..hahaha..maka berjalan laa kami menongkah arus, nasib depan sikit dari tue ada laa deretan kedai n daddy pi tanya kt orang jual tue mana hotel kami nie..jauh rupanya n dia suh kami naik teksi..jalan lagi kami ke depan sikit then terjumpa la teksi berderet2..sepatutnya tambang 5e jek tuk ke hotel tuem tapi bila teksi driver tue tengok kami nie berboyon-boyon, dia kata 10e..blasah jek laa uncle sebab masa tue dah gelap, so dah xde choice..x jauh pun dari situ, akhirnya kami sampai ke Blue Sky Hotel..check-in then kami dibawa ke bilik..naik tingkat atas tue xde lif yekk..so berangkut laa kami barang2 tue semua..nasib orang jaga tue tolong angkat barang..bila masuk bilik tue tengok ada 2 single bed n 1 babycot..daddy mintak 1 extra bed, tempatnya agak sempit n masa dia pasang tue rasa macam kesian kot kt kitorg sebab dengan anak2..dia pun suh kitorg pindah ke 1 lagi bilik..dalam bilik nie ada 1 lg bilik lain yg attached, tanpa dikenakan extra charge..bagus, baik betul orang tue..

Dah lepak2 n solat tue maka kuar laa kami mencari makanan dan jugak susu budak2 nie sebab dah memang nk abis pun..sempat tanya direction dari orang jaga tadi tue n berjalan laa kami ke tempatnya..jalan punya jalan xde laa pulak nampak signboard supermarket, or McD..pi singgah kt Mothercare tuk tanya orang kt situ..alhamdulilah direction yg dia bagi tue betul..jumpa kami dengan supermarket tue..pi laa carik susu tuk Athirah n Auni nie..xde susu Progress yg diorg minum sekarang..so umi main capai susu Nan tin keci..x silap harganya 7.25e..tengok macam murah jek kann, tapi bila darab ngan 5 (convert pada qatar riyal), dah bapa dah tue..huhuhu..sempat jugak suh mama beli limau yg kami dok pandang sejak jejak kaki kt Athens..nk amik dari pokok takut laa pulak kann, maka kami petik dari supermarket..sampai ke Doha limau tue tau..kakak ngan adik yg kasik perabis, umi x rasa sikit pun..ish ish ishh..

Lepas tue kami gerak mencari McD..umi dok pelik ngape laa x nampak signboard M sebeso2 tue kann..kalau kt Malaysia kann dari jauh M tue kita dah nampak..kt sini x nampak pulak..skalinya dekat ngan KFC, PIzza Hut ngan apa lagi ntah tue..maka macam biasa menu kami adalah fish fillet McD..dah kenyang tue kami pun jalan balik ke hotel n tido..

13 Dec 2011, Selasa

Pagi nie bangun solat n siap2 mandi then kami nk jalan2 kuar..sebelum tue kita bekpes dulu..menu kurang meriah macam kt Central Hotel ari tue, tapi alhamdulillah laa ada kan, daripada xde langsung..hihihi..dah kenyang tue kami pun gerak laa jalan ke pantai sambil menikmati udara nyaman pagi tue..area hotel nie macam area elit sikit laa..hampir semua umah ada anjing n banyak jugak hotel2 kecik macam hotel kami tido nie..sampai tepi pantai tue, siap ada nelayan2 jual ikan lagi..ikannya umi tengok kecik2 jek..kalau di Doha nie sebesar2 ikan yg diorang nie makan, kt Greece diorg nie makan ikan kecik2 yekk..jalan jalan n jalan laa kami tepi2 tue sambil amik2 gambar..then ke area shoplot2 tue tapi xde bapa nk sale, maka kami pandang dari jauh jek laa..hahaha..

Dalam kul 10.50am tue kami pun balik ke hotel..mama x larat nk jalan, so kami naik teksi..ada ke masa pi kt teksi tue dia suh kami naik 2 teksi, apa kejadahnya kann..kami pun blah laa..jalan punya jalan lalu 1 teksi tue n kami tahan, boleh jek kasik kami masuk n tambangnya 5e..sampai kt hotel minta orang jaga tue panggilkan teksi sebab mama dah x larat nk jalan tuk naik bas dah..then kami naik, amik beg  membuang semua n turun balik, datang laa teksi tue..tambang dari Glyfada tue ke airport adalah 30e..sampai airport dalam kul 12 tue, dah siap check-in menunggu laa kami flight ke Abu Dhabi..flight gerak jam 2.15pm waktu Greece n kami sampai kt Abu Dhabi jam 8pm waktu sana..flight ke Doha gerak jam 9.30pm..dalam flight balik ke Doha adik muntah..abis baju seluar umi kena muntahnya, nasib dah nk balik dikk oittt..umi biarkan jek..then akhirnya alhamdulillah kami sampai di bumi Doha jam 9.30pm waktu Doha..masuk2 tue tengok punya ramai orang beratur nk lepas imigresen tue..daddy mintak excuse sebab kami ada anak kecik, nasib dia bagi..hahaha..n xde umi kena tahan polis ari nie ekk, sebab umi bawak passport lama umi..hahahaha..keluar tue amik teksi then sampai laa kami ke umah tercinta..

Itulah berakhirnya percutian tahun 2011 nie..bersyukur atas rezeki yg Allah kurniakan ini n moga ada rezeki kami lagi tuk jejak ke tempat2 lain pulak..insyaallah..