Saturday, December 24, 2011

Percutian ke Athens, Greece

Balik dari Dubai cepat2 umi mendobi tuk bawak some pakaian tue ke next holiday..yeahhh kami ke Greece pulak yekk..jenuh seluar x kering kena iron..nasib lepas..kali nie kami bawak 1 beg tarik, daddy pikul 1 backpack, umi kendong beg baju mama n mama sandang beg barang2 budak2 nie..kononnya nk travel lite jek..tapi bila dah sumbat punya sumbat..adehhh xde litenyaa pun daaa..umi siap rebus 4 ketol nasi impit tuk jadik makanan kakak n adik sebab takut susah nk dapat makanan halal kt sana nanti..kitorg lakk siap bekal megi, mushroom sup, milo 3 in 1, teh uncang, kopi uncang lagi haa..hahaha, mana laa nk litenya kann..so journey yg ini pun bermula :

9 Dec 2011, Jumaat

Malam tue umi x dapat tido langsung..ye laa konon nk menaham budak2 nie dari tido, supaya diorg tido dalam flight nanti n umi leh rileks dengan amannyaa..makanya bila diorg nie x tido, sama laa umi pun xleh tido laa kann..bila dah kul 11.30pm tue terus siap2 lap badan diorg n pakaikan baju..dalam kul 12.45am tue daddy kata lapar pulak, pi ajak makan Mcd..x pasal2 kakak dapat toys kawan kepada puss in boot tue..nama apa ntah..then dalam kul 1.15am tue Aizal hantar kami ke airport..1.35am tue sampai kt airport n beratur tuk check-in..ingatkan xde orang pepagi buta nie kann, skali silap..ramai wooo kt tempat beratur tue..jenuh laa kami menunggu..2.15am baru siap check-in then menunggu laa kami tuk flight kul 4.35am..budak2 dah selamat tido dah kann, tanpa dapat ditahan-tahan lagi dahh..hihihi..kami menunggu tue, mata memang berat giler laa, tapi xleh nk tdo laa pulak..sabo jek laa..tepat 4.35am tue jalan laa kami ke Abu Dhabi tuk transit di sana..6.35am waktu Abu Dhabi kami sampai..umi sempat jugak laa tido sejam perjalanan tue..lega rasanyaaa..sampai x perasan pun dapat makanan rupanya..flight ke Athens jam 9.35am..sambil menunggu tue saja kejut kakak n adik supaya nanti diorg tido dalam aeroplane lagi, hahaha..maka ajak laa diorg makan makanan yg dapat tadi..ada muffin ngan yougurt..sedap pulak tue muffin n yougurt tue..sempat jugak tengok drama sebabak sorang lelaki cina nie ngan staf airport pinoy..lelaki tue nk pegi kt aeroplane amik buku dia tertinggal, pompuan pinoy nie x bagi  laa sebab melanggar undang2..lelaki nie dok laa memujuk sampai laa pinoy nie tinggi suara kata u want me to be fired..perghh..semua orang pandang jek then lelaki tue blah dengan muka hampa..xtau nk salahkan siapa dalam hal nie kann..kesian tengok muka lelaki tue, mayb buku tue sangat berharga buat dia..n benci lak tengok pinoy tue sebab cakap dengan nada bongkaknyaa, macam xleh nk cakap elok-elok jekk..ntah laaa kann..

Then bila tiba masanya maka berangkatlah kami ke aeroplane..daddy mintak seat yg depan skali supaya dapat basinet..skali bila stewardess tue tengok Athirah, dia kata she's too big for basinet, hahaha..maka riba sajalah umi walaupun seat sebelah tue kosong, tapi biasa laa dia tue kan, bila kita letak mula dia merengek2..perjalanan ke Athens memakan masa 4 jam setengah jek..xde laa lama mana pun..budak2 nie macam biasa laa sempat buat kecah kt dalam tue, memang penat laa orang tue nk ngemas..

Kami selamat tiba di airport Athens jam 12.50pm waktu sana..sini pun senang nk ingat sebab lewat sejam dari waktu Doha..sampai tue terkejut jugak kami sebab xde scan bag pun tau x..xde orang pun yg jaga..bila kitorg lalu tue ada officer tanya apa ada baju ke dalam beg yg kitorg bawak..kitorg iyekan..then dia kasi lepas..perghh giler senang nk seludup..hahaha..dalam jam 1.15pm kami dapat bas untuk ke Syntagma Square, tempat hotel yg dah daddy book tue..naik bas no X95, tiket sorang 5e..

Sampai Syntagma Square tue dalam kul 2.35pm then bermula laa episod kami berjalan kaki mengendong beg2 berat tue mencarik hotel..turun jek bas tue kami macam bukak kertas laa, pas tue pakcik tua jual paper depan kitorg tue terus tanya, tapi cakap dalam bahasa dia..daddy pun tunjuk laa kertas booking hotel tue..dia pun tunjuk arah jekk..then datang sorang tua lagi leh speak english pun tunjuk arah yg sama..wahhh, bagus jugak orang greek nie yekkk, ramah pada tourist..berjalan laa kami ke bawah, ke bawah dan ke bawah lagi..x jumpa2 jugak hotelnya, siap tanya polis lagi, jalan lagi x jumpa jugak..then siap pelayan kedai nie tegur kitorg n tunjuk hotel tue kat depan jek ngan kedai makan dia..siap bagi namecard dia n suh datang makan kt kedai dia lagi..hihihi..

Akhirnya jam 3.10pm kami jumpa hotel n check-in..ada problem pulak bila katanya bilik yg dia sediakan tue xleh masuk tuk kitorg ber5..dia ingatkan ber4 tue termasuk baby..so terpaksa laa kami tambah 1 bilik single berdepan ngan bilik yg dah diberi..daddy laa jawabnya yg duduk bilik single tue kann..then rehat kejap n solat kuar laa balik kitorg tuk jalan2 mencarik makan..sebelum kuar tue tanya jugak ada kettle x, sebab nk masak air panas tuk susu budak2 nie..dia kata xde kettle tp air panas leh mintak kt diorg anytime..rasa macam susah jek laa pulak kann, lagipun dok pk nk makan megi nanti macam mana pulak..maka kuar tue kami mencarik skali kettle..punya laa payah nk jumpa kedai letrik..kesabaran jek laa..

Sambil tue mencarik tempat makan..kitorg nampak ada sorg omputih rasanya bertudung makan kt 1 kedai nie..so kitorg pun nk duduk laa..tanya laa ada serve pork ke..dia cakap chicken ada, meat ada, pork pun ada..kitorg xjadik la nk makan kt situ, skali pelayan kedai tue dok canang i'm muslim from bangladesh, u can eat here, halal here, bla bla blaa..kitorg blah jek was was nk makan even makan fries..ada tanya ngan Hani yg pernah pegi sini, dia kata ada restaurant india yg halal nama Rajaji..kitorg dok laa mencarik mana laa Rajaji nie..xde jumpa2 pun n last2 dah lapar sesangat, makan laa fish fillet kt McD..hahaha..budak2 nie dah selamat makan nasi impit yg umi bawak tue..rasanya selama nie ada laa sekali or dua kali jek umi makan fish fillet McD..bukan peberet, skali bila dah makan nie rasa sedap pulak fish fillet nie rupanya..hahaha, nampak bebeno lapar..apa yg umi perasan area Syntagma nie banyak betul orang jual belon yg katun budak2 tue..masa menunggu daddy beli kt McD tue pakcik tua nie datang tanya nk belon x, 2e katanya..umi geleng kata no, then dia kata 1e..bukan xnk beli kan, tapi camne laa nk bawak naik flight nanti..sian tengok diorang..malam tue sejuk giler..kakak sampai berselubung tue pun dia kata kakak sejuk, kakak sejuk..kesian diorg, umi xtau laa kan sesejuk itu..so diorg just pakai baju 2 lapis n jaket..kalau tau laa kan, buh lagi berlapis-lapis..umi pun sampai pakai sarung tangan haaa bayangkan sejuknya camne..

Bila dah kenyang tue kami pun berjalan laa balik ke hotel..on the way tue kena tegur ngan pakcik pelukis jalanan tue..lukis funny pic for 5e..kasik laa suh dia lukis gambo budak 2 orang nie..masa tue dia pi lukis kakak dulu, si adik yg bosan melalak x hengat punya..penat umi agah2 dia melalak jugak..bengang jek pakcik pelukis tue agaknyaa..hahaha..kami sampai hotel dalam kul 10pm..lepas tue masing2 terus zass tido kepenatan..

10 Dec 2011, Sabtu

Bangun pagi tue daddy kejut solat subuh..tengok jam masa tue kul 4 lebih..beriya laa kami bangun solat nie..skali bila tengok2 rupanya jam ip4 daddy tue salah..subuh x masuk lagii daa..kesabaran jek tau x..siap leh tido lagi n bangun semula tuk subuh..hahaha..then kejut budak2 nie mandikan sebab semalam seharian diorg x mandi..pakai cantik2 jaket2 yg baru itu, then kami turun tuk bekpes..alhamdulillah ada roti, omelet, telur rebus, mentega yg boleh kami makan..kakak bekpes ngan cornflakes..abis dia makan sebab lapar agaknyaa..kami pun balun sampai kenyang sebab takut nanti susah nk dapat makanan kann..hahaha..

Kul 9 tue gerak laa kami ke Syntagma Square..kononnya nk amik bas yg City Sightseeing macam daddy dah google tue, skali bila sampai kt tempat tunggu bas tue ada company yg sama macam tue nama Athens City Tour..tiket pun murah lagi dari yg tue..yg nie 15e tuk adult..kalau yg lagi 1 tue 18e..makanya kami pun pilih laa yg nie sebab laluannya sama jugak n dapat tuk 2 days ticket..seronok betul kakak kali nie sebab dia dapat naik bas lagi..dia belum tahu lagi yg bas tue ada kt belah atas..hihihi..9.15am bas pun gerak..lokasi pertama tempat kami berhenti adalah di Acropolis..berjalan laa kami di kala orang belum bukak kedai..hihi..naik punya naik bukit tuk ke Acropolis tue jumpa laa entrancenya..daddy dah kuar duit dah nk bayar, sebab ada tiket masuk yekk..sorang adult 12e..skali bila dia tengok kami bawak stroller, dia suh lalu entrance depan, main entrance laa kot..maka berjalan laa lagi kami sana-sini..anjing asik lalu-lalang yekkk..umi nie memang takut ngan anjing yekk, sejak azali..jenuh daddy jadik tukang halau..hihihihi..view area situ cantik betul, kena lakk kami pegi pagi2 time orang tengah tido..rasa nyaman yg amat..

Jalan punya jalan tue jumpa laa ngan building sejarah yg pertama iaitu Odeon Herodes Atticus..tempat nie macam stadium ada tempat duduk bertingkat-tingkat..kami tengok dari gate berkunci jek..agaknya ada pintu masuk yg lain tapi belum jumpa..kalau ada tourist guide dah seronok dah dengar cerita dari diorg berkenaan tempat2 tue kann..dah amik2 gambo tue kami gerak lagi..kali nie jalannya menaiki tangga woo..aduhh jenuh menolak stroller bebudak nie..dah sampai atas tue ingat sampai Acropolis tue, idok yekkk..Acropolis tue nun jauh di atas gunung, paling tinggi rasanya di Athens nie..hihihi..sempat lagi kami daki 1 gunung nie..mama n adik tunggu kt bawah..umi dok pimpin kakak naik bukit tue lalu jalan beronak-berliku..hihihi..nama bukit tue adalah Aeropagus Hill..bila dah sampai atas tue, makkk aihhhh..viewnya adalah seluruh bandar Athens..cantik yg amat, Subhanaallah..dapat laa jugak kami amik gambo berlatar-belakangkan Acropolis tue walaupun xnaik..hahaha..lepas tue umi turun ngan kakak, suh lakk mama naik amik gambo..adik dah bangun masa tue, sempat laa suapkan makan nasi impit kt dia..skali x lama pas tue mama ngan daddy dah turun..aikk, rupanya mama gayat nk naik atas tue..sudahnya berenti separuh jalan, hihihi..

Then kami berjalan, bergambo, berjalan, bergambo laa kejenyaa..jumpa laa 1 entrance yg menunjukkan stroller xleh dibawa masuk..kahkahkahhh..makanya tinggal kenangan jek laa Acropolis ku sayang..jalan laa kami sampai ke penghujung jalan..dah xde jalan lagi tue patah laa balik semula menuju ke muzium..hihihi..masa patah balik tue la baru nampak ramai orang datang..siap ada leh naik kuda lagi kalau nak..masa tue dalam around 10.40am kami pun masuk laa ke dalam New Acropolis Museum..masa tue beriya nk tolak stroller turun tangga, skali kena jerit..katanya ada laluan stroller sebelah tepi tue, hihihi..sebelum masuk muzium tue ada nampak tapak sejarah kt bawah tanah..mama sempat baca apa yg ditulis tue, katanya tue adalah macam tapak2 gerai or shopping kompleks orang dulu yg tertimbus..bila dibina muzium tue baru terjumpa tapak sejarah tue..then kami pun masuk ke muzium dengan bayaran sorang adult 5e..pusing punya pusing dalam tue, sayang xleh amik gambo..jakun lak umi, ke memang semua muzium xleh amik gambo ekk..nampak bebeno berabad x penah masuk muzium..hahaha..pusing2 dalam tue tengok mana sempat jek sebab nk kejar masa kann..sempat jugak umi join dengar 1 penerangan dari sorang omputih nie..hahaha..n sempat tukar pampers Athirah lagi haa then kami naik ke tingkat atas ke bahagian kafe..tengok2 rupanya boleh lepak2 minum kt luar tue..cantik jugak view dari atas nie..dapat laa turunkan Athirah dari stroller..sonok dia dapat jalan sana-sini, abis semua orang dia nk tegur..pekena cappucino secawan then kami pun gerak turun..

Masa turun bawah tue dalam kul 12pm ke destinasi seterusnya..sempat jugak mama singgah kt kedai souvenier membeli koleksinya iaitu beg yg ada tulisan nama2 tempat tue..mahal jugak harga 18e beg tue..sampai kt bawah tue ada lak staf dari bas Athens City Tour nie..sempat mama borak sakan ngan orang tue lagi..bas sampai dalam kul 12.20pm, then naik laa kami pusing2 sana-sini sebab daddy nk tengok jaraknya..sempat lagi amik gambo kt bahagian atas tue..kakak punyaa laa suka dok atas tue, amboii..adik pun sempat bergambo kt atas..then sampai di station Monastiraki Square kami pun turun..turun2 tue nampak ada 1 indian restaurant, daddy pi tanya dalam tue ada serve pork ke, dia kata x..maka kami pun masuk laa makan..umi makan garlic naan, mama makan vegetable fried rice n daddy makan mushroom fried rice..sedap jugak roti naan kt situ n portion tuk nasi goreng tue pun banyak..dah kenyang tue kami pun jalan2 kt area situ..ada flea market masa tue..sempat gak tinjau2 apa yg ada n kami ditegur oleh clown yg buat belon tue..daddy tanya bapa harga belon tue..dia kata dia ada piggy bank, ikot berapa yg kita nk bagi dia xkisah..maka dapat laa kakak puppies ke sheep ntah laa..clown tue leh cakap melayu lak tue..yg simple2 laa kann, xde laa sampai leh sembang petang ngan kitorg..hihihi..suka betul dia dapat tue..

Jalan lagi kami ke atas sebab nk masuk ke 1 tempat bersejarah kt situ..masuk punya masuk kt dalam taman tue skali turun ke bawah balik..xde jalan yg menyambung ke sana..konpius dah masa tue, skali masa nk turun tangga nk carik jalan lain kami ditegur oleh 2 orang mamat yg kata nk bantu angkatkan stroller..maka daddy pun tanya laa jalan kt mamat tue..rupanya diorg nie orang arab..lupa lakk umi dari negara mana..islam katanya n dengar jugak dia bagi salam masa tolong angkat stroller yg umi tolak tue..diorang nie kata kena naik sampai atas, atas dan atas pas tue lalu belah kiri..adoiiii..tadi dah naik nie kena naik balik lakkk..adoyaiii jenuhhhh berjalan..hihihi..skali jumpa 1 laluan berpasir..abis redah stroller bebudak nie lalu situ ngan batu timbul2..jalan punya jalan akhirnya kami jumpa entrance ke Hephaistos Temple tue..yeahhh..skalinya kann, tengok gate dah ditutup n tulis kt situ sampai kul 3pm jek bukak..whattttt!!! masa tue jam tunjuk dalam kul 2.50pm laa..adoyaiii, tensen giler kami..dah ler jalan jauh kann, pas tue tutup lakk..keciwa!!!..kt belakang kitorg tue ada sorang pompuan macam cina yg nk masuk kt dalam tue gak tapi tensen jugak sebab tutup..then kami jalan lagi ke depan, ke depan n ke depan..rupanya dari situ leh tembus ke jalan bawah Acropolis yg kami lalu pagi tadi..cuma yg tue kt bawah laa, kalau nk naik tue memang masak laa sebab laluan beronak-berliku..hihihi..jalan laa kami tanpa haluan, main sesuka hati jek n akhirnya kami jumpa tempat bersejarah lagi iaitu Roman Agora @ Ancient Agora..tapi malang jugak bagi kami sebab tutup jugak jam 3pm..perghhh bengang weiii bengang..bila umi suh amik gambo dari luar jek, daddy yg tensen nie kata xnk..hahaha..member bengang x dapat masuk..hahaha..

Then kami berjalan lagi sana-sini sampai laa jumpa National Garden..bila tengok map tue jauh weiii kitorg jalan..mama sampai dah capek dahhh..umi nie gagahkan diri jugak sebab nk holiday sangat kann..hahaha..nk masuk Temple of Zeus pun tutup..adoiii..jalan lagi depan tue dapat laa bergambo kt tugu nama Handrian's Arch..hahaa..pas tue jalan lagi then lalu National Park, tapi kami x masuk pun..then sempat singgah amik gambo kt tangga Zapion Exhibition & Congress Hall..daddy kata nie tempat bermulanya demokrasi..

Then berjalan lagi kami jumpa pulak stadium tempat buat olimpik tue, nama Panathenaic Stadium..masuk tue kena bayar jugak yekk sorang 3e..then kami dibekalkan ngan pamplet n macam radio telinga tue..untuk english disuruhnya kami tekan 2..syok jugak dengar penerangan pakai tue..tapi lebih sibuk pada nk amik gambo..dengar cita2 tue semua sikit2 jek..hahaha, teruk betul..masa nie kakak tido, adik pulak baru bangun..syok kena tolak ke sana-sini kann..sempat laa adik amik gambo kt sini sekejap..n sempat jugak kami amik gambo kt tempat duduk king n queen..hihihi..mama kata ada dengar dari radio tue katanya ada 1 pintu rahsia dalam stadium tue..ntah nk pegi mana xdan mama nk dengar sebab daddy dah bising suh cepat nk balik kejar bas..apaa daaaa..sempat kami dapatkan bas terakhir jam 4.20pm masa tue n balik laa kami ke hotel..

Kami turun kt station Greek Parliament, berdepan jek ngan Syntagma Square area hotel kami tinggal tue..sempat jugak kami amik gambo kt guard yg diri tegak x gerak2 tue..masa tue ada askar yg berbaju hijau kt situ n umi tengok xde sapa pun yg datang dekat ngan guard tue..eh guard ke tentera jugak..blasah, hahaha..makanya amik gambo dari jauh jek laa..skali bila balik Doha, pi tengok balik gambo Hani, dia ada laa bergambo sebelah ngan guard tue..cittt, ngapa laa x pegi masa tue kann..adoiiii..

Lepas tue kami terus berkejar balik ke hotel sebab nk kejarkan solat..hihihi..lepak2 sekejap jam 6.40pm tue kuar balik nk carik adapter sebab baru perasan yg plug kt sana x sama mcm kita punya, bateri kamera nk abis..makanya harus laa pi carik adapter kann..kuar2 tue pelik ngapa sunyi sepi jek semuanya..umi dah dok risau takut diorg nie nk buat rusuhan ke apa lakk nie..rupanya ari sabtu diorg tutup kedai pukul 6pm laaa..ari ahad lagi langsung x bukak..pulakkkk, patutnya weekend orang cuti laa bukak kedai, nie terbalik pulakk..apa daaa..abis semua tempat kami selongkar nk carik adapter tue..carik sana-sini semua xde..akhirnya jumpa 1 mini-market baru ada, legaaaaa..sempat jugak beli roti n biskut lemak tuk bekal pegi Santorini esok..lepas tue kami sampai bilik semula dalam jam 8pm, makan megi ngan mushroom soup then terbongkang laa tido kepenatan..

11 Dec 2011, Ahad

Pagi nie kami bangun cepat sebab nk kejarkan jalan2 area Syntagma Square yg x dapat pegi semalam tue..kul 8am tue turun bekpes kenyang2 then kami gerak jalan kaki ke tempat semalam..jalan nie macam konon tau jek tau, padahal belasah..pusing abis sana sini dalam keadaan sunyi tue..nasib akhirnya kami jumpa jugak destinasi pertama semalam yg terlepas iaitu Roman Agora @ Ancient Agora..nk bayar tiket masuk skali katanya Sunday is free..aikkk, kalau tau masuk semua tempat ari nie, hahaha..dapat laa jugak pusing2 n amik gambo yg semalamnya tue kami amik gambo dari luar jek kann..hihihi..then kuar tue kami gerak  ke Hephaistos Temple..masuk sini pun free, cayalahhh..amik2 gambo sana-sini, skali angkat laa kakak nk letakkan atas 1 tugu nie, tetiba ada suara jerit kata xleh diri atas tue, hahaha..tue kan benda bersejarah..selamber jek nk pijak2 amik gambo yekkk, kang buatnya runtuh kang, dah jadik 1 hal..hahaha..then kami sempat naik atas bukit amik gambo kt temple tue..mama tinggal kt bawah dengan adik..

Lepas tue kami kuar then singgah minum hot choc kt kedai tepi tue..ari ahad nie ada flea market kt situ, lagi beso dari semalam tue..pusing2 jugak tapi xde apa yg berkenan dihati..last2 kul 11.20am tue kami naik bas balik ke hotel..dari atas bas tue kami nampak flea marketnya besar giler ok..smpai ke ceruk2 kedai mana semua ada..perghhh, kalau laa kami tau kann..memang dah jalan2 kt situ dahhh..adoiii..laluan balik nie kami dapat laa lalu kt Kotzia Square City Hall, Omonia Square, Karaiskaki Square n laluan semalam yg kami berjalan kaki tue..umi, daddy n kakak duduk kt atas sampai kena daun pokok, kakak punya laa suka..suka tengok anak2 hepi kann..skali tue ada laa mamat omputih ke orang greek ntah pi amik gambo kami anak-beranak..aikkk, nk buat apa ntah nie..bahayanyaaa..jauhkan laa dari pape, nauzubillah..then bila dengar adik yg meraung kt bawah, turun laa umi ke bawah tue..hihihi..

Sampai kt hotel terus angkut beg n check-out..jalan laa kaki semula ke Syntagma Square tue tuk amik bas ke airport sebab kami nk ke Santorini..yeahhh..entry Santorini selepas ini yekkk..

A.H.A.D said...

syoknye ana pegi greece.
akak boleh berangan jer sambil tengok cite greek ape ntah tajuknye hehehe...
tak jauh sgt dgn qatar rupanya.
ana, kalau org baca entry ana sure ramai nak jadi keldai dadah ke athens sbb securitynye tak ketat heheh

anasaliza said...

Hihihi..xtau laa kot dia tgk kitorg berboyon-boyon nie xcheck kan..tp kan mmg masa tue xde org lgsg kt tpt scan bag tue kak..hahaha..sapa bran gi laa try..

nor hafizah said...

assalamualaikum...
boleh saya tanya, hotel yg akk menginap di athens tu namanya apa ye? terima kasih =)

anasaliza said...

sorry baru perasan komen nie..hotel kt Athens tue nama Central Hotel di area Syntagma Square..

KAHERAH said...

maaf bertanya, masuk greece pasport malaysia kene apply visa tak??

Unknown said...

salam,blog yang menarik...sangat membantu.saya dan family bercadang nak ke Greece dalam masa terdekat ni.Boleh saya dapatkan alamat emel awak nak bertanya sedikit tips2 ke sana.Semoga Allah membalas jasa awak. (sitiaisyah.affendilee@gmail.com)